Емисиите на пазара на въглерод в ЕС (без авиацията) са намалели с 8,7% през 2019 г.

Емисиите на пазара на въглерод в ЕС (без авиацията) са намалели с 8,7% през 2019 г.

03.04.2020

Емисиите на парникови газове, в рамките на европейския пазар на въглеродни емисии, са намалели през миналата година, според предварителни данни на Европейската комисия, потвърдени от въглеродните анализатори от Refinitiv.

Около 45% от парниковите газове в Европейския съюз се регулират чрез системата за търговия с емисии (ETS), водещата политика на блока за справяне с глобалното затопляне, при която трябва да се заплаща правото да се отделя въглероден диоксид (CO2).

Анализирайки данните експертите от Refinitiv установиха, че емисиите от стационарни обекти като фабрики и електроцентрали са 1,536 милиарда тона СО2 еквивалент, което е с 8,7 % по-малко от предходната година.

Това се дължи основно на спад на емисиите при производството на електроенергия от въглища, тъй като до голяма степен то е заменено с производство на газ и възобновяема енергия от вятър и слънце.

Емисиите от производство на електроенергия и отопление са паднали с 14% до 766,9 милиона тона, съобщиха още анализаторите. Падането на емисиите в индустриалния сектор обаче е много по-ниско - 2,7% спад до 768,8 милиона тона.

Анализаторите казаха, че въпреки че данните са непълни, тъй като засега 90% от стационарните обекти са докладвали, общата цифра на намалението е малко вероятно да се промени значително.

През 2019 количеството на емисиите отделени от авиокомпаниите се е увеличило, според анализ на данните на ЕС, направен от НПО „Транспорт и околна среда“ (T&E). Според тях от 20-те авиокомпании, най-големи генератори на въглероден диоксид в ETS, 14 са имали по-високи емисии през миналата година. Тези 14 превозвача заедно са отделили 37,1 милиона тона въглероден диоксид през 2019 г., което е увеличение с 1,5 милиона тона спрямо 2018 г.

Пазарът на въглерод в ЕС покрива емисиите от полети в рамките на Европейското икономическо пространство.